Vredesweek 2022

Vredesweek Brugge

Op 21 september, Internationale Dag van de Vrede, start in Brugge de Vredesweek. Het Brugs Vredesplatform zet tijdens de Vredesweek een actueel vredesthema centraal.
Dit jaar luidt het thema ‘Laat niemand achter’.

Via het samenwerkingsverband tussen diverse vredesorganisaties in Brugge wordt een heel gevarieerd Vredesweekprogramma aangeboden van 21 september tot 2 oktober.
 Stiltecirkel & Poëzie

Woensdag 21 september, 15.00 u. – 16.00 u., Vredesboom Kruisvest/Peterseliestraat.

Wereldmaaltijd van vzw Sock
Zondag 25 september, vanaf 11.30 u., PC De Koepel, Gerard Davidstraat 10, Brugge.
rik.beernaert@gmail.com

Lezing over Oekraïne door Tom Sauer,
hoogleraar internationale politiek aan de Universiteit Antwerpen.
Donderdag 29 september,
om 20.00 u., Conferentiezaal (Stadhuis), Brugge.
www.avansa-brugge.be

Waarom vrede in Centraal-Afrika belangrijk is voor iedereen
lezing door een priester uit RD Congo.
Vrijdag 30 september, om 20.00 u., Dienstencentrum De Garve, Pannebekestraat 33, Brugge.
Inschrijven niet nodig.

Training in geweldloos verzet
Zaterdag 1 oktober, van 10.00 u. tot 17.00 u., Zandberg, Zandberg 8, Assebroek.
hilde.naessens@telenet.be

Vredesviering

Zaterdag 1 oktober, om 19.00 u., Sint-Jacobskerk, Sint-Jacobsplein 1, Brugge.

Zingen voor Vrede

Zondag 2 oktober, van 11.00 u tot 12.00 u., Binnenplein Belfort, Markt 7, Brugge.

Wie zich tijdens de vredesweek thuis bezinnend wil verdiepen in vredesthema’s kan zich via Pax Christi Vlaanderen gratis inschrijven op het vijfdelig digitaal aanbod ‘Ruimte voor herstel’. Vanaf 21 september ontvang je dan per mail een eerste inspirerende bezinning.

Tot slot wordt er opgeroepen om deel te nemen aan de actie Vredesvlaggen. Hang daarom van 21 september tot met 2 oktober de vredesvlag op bij je thuis, op het werk, in je buurt, op school, …. Door met velen vredesvlaggen te laten wapperen spreken we ons allen samen uit tegen de heersende nucleaire dreiging en roepen we België op om het internationaal kernwapenverbod te ondertekenen.

Ophaalpunten van de Vredesvlag (prijs 6 euro):

• Avansa Brugge: Sint-Pieterskerklaan 5, Sint-Pieters Brugge (tijdens de openingsuren)
  • Noord-Zuiddienst: Hoogstraat 9, Brugge (tijdens de openingsuren)
  • Oxfam-Wereldwinkel: Geldmuntstraat 8, Brugge (tijdens de openingsuren)
  • Pax Christi Brugge: Marieke Verplancke, Leenhof 7, Assebroek (na afspraak via verplancke@proximus.be of 0488 70 21 31)

Uitgebreide info over de vredesweek is na te lezen via www.vredesweekbrugge.be